Lyt til artiklen:

Uklare aftaler kan føre til tvister og ende med forsikringssag

00:00
Hastighed: ???x
03:56

I landbruget er det almindeligt, at aftaler indgås over telefonen eller måske en mail- eller sms-korrespondance, men ofte uden uddybende noter om ansvar og opgaveramme, skriver DM&E i en pressemeddelelse.

Langelund Maskinstation har delt deres erfaringer fra en situation, hvor det gik galt med et parti foder, som de var med til at fremstille.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den 10. september 2023 udfører Langelund Maskinstation arbejde for en fast kunde. De crimper hestebønner ved hjælp af en ny Stade Hammermølle. Kunden selv høster bønnerne, og maskinstationen syrebehandler hestebønnerne med propionsyre.

Efter 10 timer lægger de de crimpede bønner i en hal, og kunden lægger selv plastik på. Kunden begynder at anvende foderet efter en måned. Men cirka to måneder senere begynder produktet at forringe sig.

- Kort før jul kontakter landmanden mig og fortæller, at foderet er begyndt at brænde sammen. Jeg tager ud og inspicerer det og tager samtidig nogle billeder til forsikringen, hvorefter jeg naturligvis melder det. I denne situation havde kunden truffet beslutningen om ikke at komprimere foderet. Normalt går det godt ni ud af ti gange. Men i dette tilfælde var der simpelthen ikke plads til at komprimere foderet, da loftshøjden i hallen ikke tillod det. Derudover kan det økonomiske aspekt også påvirke beslutningen om ikke at komprimere, fortæller Rasmus Fisker fra Langelund Maskinstation.

Når mund-til-mund-aftaler ikke er nok

I dette tilfælde var der ikke udarbejdet salgs- og leveringsbetingelser mellem maskinstationen og kunden. Og sådan er det i mange tilfælde i branchen, hvor aftaler ofte indgås via mund-til-mund-metoden.

- Vi står nu over for en forsikringssag, hvor klare salgs- og leveringsbetingelser kunne have spillet central rolle, hvis man for eksempel havde præciseret opgaverammen og fastlagt ansvarsfordelingen trin for trin, siger Rasmus Fisker.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Sagen drejer sig om foder til en værdi af 800.000 kroner, som skulle have været brug til foderbrug, men endte i stedet som biogas. Selve opgaven beløb sig til omkring 30.000 kroner.

Ifølge Rasmus Fisker, har forsikringen afvist erstatning, da kunden selv havde ansvaret for korrekt komprimering af hestebønnerne. Der er også mistanke om, at hestebønnerne blev høstet sent og var våde i lang tid.

- Fremadrettet bør vi sikre klare aftalevilkår og præcise betingelser for at undgå lignende udfordringer. Havde man trukket luften ud af afgrøderne, inden de blev pakket ind i plastik, ville konserveringsmulighederne have været bedre. Den manglende komprimering og luftudtræk førte til dårlig konservering og øgede risikoen for kvalitetstab, siger Rasmus Fisker.

Uformelle og ikke-nedskrevne aftaler

Det sker desværre, at de uformelle og ikke-nedskrevne forudsætninger glipper, og der er ting i samarbejdet, der ikke går, som begge parter ønsker det.

- I værste fald kan det føre til kompensationskrav, både for det udførte arbejde, men også - og det kan være meget mere alvorligt - for værdien af for eksempel det foder, der er håndteret i en proces som f.eks. ensilering, crimpning med mere, siger chefkonsulent i DM&E Thomas Kristensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ved at gennemgå de aftaler og dermed de forventninger, der danner grundlag for et samarbejde, kan du ifølge Thomas Kristensen, i langt de flest tilfælde helt undgå, at det kommer til en egentlig uenighed og samtidig sikrer det begge parter i samarbejdet.

- Det er helt klart en god idé og en fin investering at få styr på aftaler og forventninger - og få det skrevet ned - i samarbejde med de enkelte kunder, siger Thomas Kristensen.